2014. október 28., kedd

Sebváltó olajcsere (111826km)

Mivel ugye az olaj is eltűnt - és mit töltsek utána.......nem tudom, és akitől vettem Ő se tudta, így lecseréltem mosatás céljából.

Akkor jött a gondolat, hogy ugye MINDENT cseréljünk....


Első lépés:
Hol van a sebváltó olaj leeresztője és feltöltője?????
Mi kell bele????
Erre a kézikönyv nyújt választ, amit sajnos be kell szerezned......

De némi támpont mielőtt nekimész:
Eleve mindegy hogy mit teszel bele?! Sok oldalról azt hallod, hogy CSAK GL4-et tehetsz bele, mert a GL5-ös olaj károsítja a sebváltót.....
Sokan egy fél orgazmust elérnek, mert nekik ENEOS olaj van benne......és az bizza GL5-ös.
Megnyugtatok mindenkit!
Nyugodtan tehetsz bele GL5-öt, hiszen a gépkönyv is engedélyezi!
Amúgy a legtöbb 75w90-es olaj már GL5-ös


Mi is a pontos GL meghatározás?
az API hajtóműolaj besorolások egyszerre születtek, itt a GL utáni szám a felhasználási területre utal az alábbiak szerint: 
GL-1 Korróziógátló, öregedésgátló, habzásgátló és dermedéspontcsökkentő adalékokat tartalmazó de súrlódást módosító és EP adalékokat nem tartalmazó hajtóműolajok. 
Alacsony terhelésű csiga- és fogaskerék hajtóművekhez. 
GL-2 A GL-1 besorolású hajtóműolajoktól eltérően kopást csökkentő adalékokat is tartalmazhatnak. 
Csigahajtóművekhez, amelyeknél a GL-1 besorolású hajtóműolajok már nem megfelelőek. 
GL-3 Egyenes és ívelt fogazású fogaskerekeket alkalmazó, alacsony vagy közepes sebességű és terhelésű hajtóművekhez, amelyekhez a GL-1 besorolású hajtóműolajok már nem megfelelőek de a terhelés még nem indokolja a GL-4 szintű hajtóműolajok alkalmazását. 
GL-4 Magas terhelésű és sebességű sebességváltókhoz valamint alacsony terhelésű hipoid fogazású hajtóművekhez. 
GL-5 Magas , esetenként lökésszerű terheléssel üzemelő sebességváltókhoz és hipoid fogazású hajtóművekhez.


Mindegy milyen olaj....a lényege a hideg indítás....tehát az alábbi felsorolásnál a 40 fokos száma (mm2/s vagy cSt) ....vagy ha rákeressel akkor lehet 15 fokos száma is, de a nagy általánosság viszkozitásban a 40 és a 100 fokos.
100 fokon már szinte azonos!  A fontos azt az olajat megtalálni ami tetszik a kocsinak, és kenést nyújt. Itt viszont a hőmérséklet a lényeg!

Viszkozitásban.....
Eneos 75W-90:
40 fok: 79,9 cSt
100 fok: 14,6 cSt

Miközben.......
Castrol TAF-X:
40 fok: 73 cSt
100 fok: 14,4 cSt

Ami nekem most benne van MOL-os
40°C-on:  143 cSt
 100°C-on:14,6 cSt

És a többi 80w90-es? 40 fokon
Metabond: 150cSt
Xado: 142,5cSt
Valvoline: 145,9 cSt


Itt azt mondod, hogy ÁÁÁÁ Akkor a MOL-os olajat ne, hiszen majdnem a 2x-e a Castrolnak....de közben a könyvben (a képek az internetről vannak!) - ez szerepel.



Tehát itt is látszik, hogy a Mol-os olaj is -20 foktól használható - ami ugye manapság nem sűrűn van Magyarországon. Tehát használható......ha nincs más.

És hogy hol kell, hogy kell cserélni?



A "B7-es" ábra pedig ilyen:


Tehát kell 2,4 L olaj.
Ami lehetőség szerint API GL4 vagy GL5-ös teljesítményszintű és 75/80-75/85 vagy 75/90 illetve 80/90-es.
HA rákeresel a neten (google), akkor iszonyat mennyiségben találsz. Van nagyon márkás, nagyon nem márkás. Mint a motorolajnál is......nem mindig a márka a jó - mert mint PL a SONY is....már csak a nevet fizeted meg.
S mivel a MOL olajja "tőlem" indul.....(mi szedjük ki belőle a nem kellő holmikat....így a paraffint is....Nekem ez a munkám 20 éve) így azért némi utánajárással de ez mellett döntöttem.
Ez 4300ft...... Egy castrol meg majd 8000ft.
Mol Hykomol 80w90
Itt az adatlapja:
Főoldal
Terméklap
Biztonsági adatlap

Ha megnézed nem sokban különbözik a Castrol, Motul....stb olajoktól, hiszen a teljesítményszint az SZABVÁNY, nem írhatja rá, hogy ez meg az - ha nem is igaz.
De nézd meg nyugodtan a viszkozitást, sűrűséget.....

Szóval vettem 4L-ert......ebből kiöntöttem flakonokba 2,5-et.
OK. Olaj megvan.

Megtaláltam ugye a leeresztő csavart is, és a betöltőt is.
Mivel egyenes hely kell, így most nem anyámék előtt bűvészkedtem - mert ugye most csak úgy férek a kocsi alá ha megemelem az egyik oldalon.....(amúgy így is lehet.......megemeled, leveszed a bal első kereket, kicsit visszaengeded...és nem is kell alá feküdnöd csak egy kicsit....) szóval most a bérelt garázsba mentem, mert ott van akna:-)))

Csavar......... igen......
No ehhez egy 10x10-es kulcs kell, amit Én nem kaptam....és nekem sincs négyzet alapú ilyenem.
Mit lehet tenni????
A., rohangálsz és veszel egyet.....
B., nem rohangálsz, hanem megnyugszol:-)))
Persze hogy a BBBBBBB:-))))
Kerestem egy régi már nem kellő kézi krova fejet, aminek 12x12-es a feje. Befogtam a satuba és flexel lecsiszoltam 10x10-re:-))) KÉSZ......

OK..... lehet lemenni az aknába.
Legyen nálad egy RONGY, EGY 2,5L-es edény és egy ilyen vagy akármilyen eszköz, amivel kitudod szedni a csavarokat.

Elsőre ugye a felsőt (betöltő) szedd ki..... már azért is, mert így tud lélegezni a váltó, miközben folyik ki az olaj, és nincs keletkező vákuum, ami miatt bent maradna egy adag. (no meg nem is leszel olajos)
Utána a leeresztő jöhet......

Szépen hagyd folyni...csepegni.......
Velem lejött a haverom - így közben eldumáltunk a régi szép időkről, mikor még együtt motoroztunk (neki sajnos már nincs motorja)
Mikor már nem folyt, cseppeget semmi, akkor (vagy közben) pucold le a leeresztő csavaron lévő mágnest. Lesz rajta szmötyi rendesen....
Ilyen mikor "tiszta"

Visszarakod...... A könyv szerint 25-30Nm-rel húzd meg. No most szerintem 10 emberből 2-nek van nyomatékkulcsa...... 25-30Nm (a poén, hogy a betöltőre meg 36-54-et ír???? Mert?? Az a csavar elmászik??) meg ugye 2,5-3Kg terhelés. Ergo képzeld el mennyire kell izmosnak lenned ha visszel haza 3kg kenyeret... Szóval húzd meg, de ne tépd meg!!!!
Az írt 1215-ös tömítőanyag??? No ilyenem sincs.....de ahogy láttam nem is volt......ellenben a GS500-on 12x, a Banditon pedig 10x cseréltem már olajat....sehol se volt "tömítőanyag". Szóval itt se fog szivárogni semmi - ha rendesen teszed vissza a csavarokat.

Rendben, Olaj megvan, Olaj leeresztve......Jöhet a betöltés.
Pár helyen olvastam, hogy szed le a KM spirállal egybelévő kis lapot......
Én ahogy néztem ugyan olyan lent van, mint a rendes betöltő furat. Szóval hülyeség.....
A megoldásom:
1., szerez egy csövet
2., szerez egy flakont (általában a jobb olajoknak a flakonja kihúzható "tölcséres".....Én a robogó olajflakonját használtam)
3., szereld össze.....
4., vágd le a falkon alját
5., lógasd be a csővet-flakon a motortérbe
6., menj be alá és a cső végét tedd be a furatba. Ha vékonyabb a csöved, akkor kicsit előre és lefelé mozgatva becsúszik - így fognod se kell..
7., menj fel és kezd el beleönteni az olajat....
És mehet bele felülről az olaj.
Szabadeséssel lefolyik......
Mikor kész - akkor ugye jön a LÉNYEG!!!
AHOL BETÖLTÖD AZ A SZINTJELZŐ IS!!! Vagyis ami már nem kell, az ott kifolyik.
Ne hallgass olyanokra akik azt mondják, hogy "ártani nem árt ha több van benne"....DE IGEN!! ÁRT, hiszen más lesz a nyomásviszony. Szépen itt-ott az olaj utat talál magának. A motorba is ha 3,6L van írva akkor nem teszed bele a 4L-ert, mert hát miért maradjon a flakonba. Utána meg pillázol, hogy enni kezdi az olajat a kocsi vagy motor.
Szóval az a 2,4L olaj, az VALÓBAN 2,4L olaj..... A többi kifolyik.
Ha már nem kér többet ez lesz:


Ha megvan akkor mehet vissza a csavar, meghúz (nem megtép).....
Flakon elvitele, törlés......ahol épp lecseppent, olajos lett.



ÉS a szokásos szervizes KM óra képe:





eredmény?? Ez volt a váltóba....bár nem 2,4L....de egy olyan 2,2 környéke.
Ellenben ugye ki tudja mióta??

Hivatalosan (amit Én komolytalannak érzek)
Tehát 10.000kmenként vizsgálgatni
És 20.000km-ként csere????? De 40.000km-ként TÉNYLEGES csere????
Szintén........... a mai olajok már lazán elmennek 100.000-ket. Sőt! van olyan kocsi amibe nem is kell soha cserélni. De mivel tételezzük fel, hogy volt cserélve így akkor most előre hoztam.
Én megnyugodtam, mert friss, tiszta olaj van a rendszerbe.

12 megjegyzés:

  1. Nekem nem lehet megindítani a csavarokat. Az egyikhez most már kör alakú kulcs kell... Valamit ki kell találnom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mivel egy elég nagy csavar..... fúrj bele.... vegyél menetkiszedőt (vagy kérj kölcsön) és ennyi..... https://www.youtube.com/watch?v=K34RS6M11uw

      Törlés
  2. nekem automata váltós Suzukim van azon van olajteknő a váltón azt szeretném leszedni,hogy olajcsere alkalmából a szűröt is kipucoljam de sehol nem találok tömitést hozzá.Ötleteket szivesen fogadok.Köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem is fogsz, mert általában ezek vagy ragasztottak, vagy sima tubosos tömítés van benne.
      Szedd le a deknit, pucold meg, és vegyél egy ilyet.
      Én ilyennel raktam össze asszony Lanosát, a motorjaimat....stb.
      http://www.olajsziget.hu/dbimages/tomito-paszta-pro-seal-piros-85-gr-b-100997-361.jpg

      Törlés
    2. Köszönöm a segítséget a könyv mondjuk hatrozootan tömítés ír.Egyébként találtam,írtam a Bárdi oldalán a gyári beszerzőnek,6300ft-ért van.Háááát mit mondjak...

      Törlés
    3. No a paszta jóval olcsóbb és az eredmény ugyan az.

      Törlés
    4. Hali!
      250e km van az automata swiftemben és hivatalosan Mo. legmesszebbre jutott swiftje (1998). Indiai határnál fordultunk az 1.0-s GA automata géppel :) Na a váltónak rohadtul számít a tömítés mert ha korrekt (TAF-X?) Castrol automata olajat használsz bele (ami nem két fillér) annak összetétele a sima tömítőpasztákat megeszi. Márpedig az automata váltó olajszintjét nem jelzi csak a második nívópálca, visszajelző nincs a motortérben. Én 250e km alatt 4x (!) cseréltem olajat a váltóban megelőző jelleggel de nem szedtem szét mert a tömítés visszarakása egy halál.

      Törlés
    5. Tutiranévtelen!
      Azt azért leírhatnád hogy melyik tömítést ette meg nálad, ha még nem cseréltél. Minden hasznos infó jól jöhet.
      Én egy "piros" anyagot használok a motorba, autóba és eddig semmit nem evett meg, de hogy most az olaj miatt vagy mert olajálló az tényleg jó kérdés most.
      250.000 alatt viszont azért 1x már érdemes lenne leszedni a deknit, hogy mi van alatta. Hiszen olajsár MINDEN olajnál létrejön.
      A Nejemnek a lanosába tavaly cseréltem (140.000kmnél), mert ugye örök olaj nincs. Az olaj szép rózsaszín volt most is, de a dekni aljába bizony bent volt a revé...
      Ellenben annak örülök hogy megtaláljátok a blogot és jönnek a témák. Én ugye már lassan másfél éve nem vagyok swift tulaj....

      Törlés
  3. Köszi!
    Éppen most gondolkoztam a cserén, mivel átfordult a 2002-es swiftem órája - és szerintem soha nem volt cserélve.
    Egy szervízben megkérdeztem mennyiért cserélik le - hétfőre visszaírnak...Ha 1-2e Ft pluszért kicserélik, akkor nem vacakolok vele - bár van aknám.
    Néztem a Bárdinál. Nem olcsó az olaj. REPSOL-MOTO (REP 305-1)
    Moto Transmisiones 80W90 - 1L kb. 3500 Ft. Tehát több mint 10e Ft 3 flakon.
    Még a 75W-90-est néztem. Azok drágábbak.
    Total fél literes van még 2800-ért. 5 falkon: 14e.
    Ebből a BARDI AUTO (BA1601010-1) Trans Synt GL-4 75W-90 1L / 4e Ft.
    Majd kiderül. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A szervízek óradíja általában 6-10.000ft, szóval biztos nem 1-2000ft lesz a melódíj. 80-90-es olajat NE! Ha bejön egy -10 fok olyan lesz mint a zsír.. Olvastad? Elsőre Én is azt tettem bele. Volt meglepődés. 75w90-es olajat vegyél.
      Az ár sajnos ennyi... de ezt nem is cseréled fél évente. Ha azt mondom 50.000km-ert elmegy akkor az neked mennyi? 1-2 év? Vagy ha most 100.000 van benne akkor az mióta? 5-6 év?
      ha 20.000ft az olaj és 4 évente cseréled az évi 5000ft. Ez sok?
      Amúgy Én Mannol olajat használok most mindenbe.
      nincs 2000ft/L-je...
      http://www.argep.hu/main.aspx?suche=mannol%2075w90

      Mannol olajok vannak a
      PT CRUISERBE, A LANOSBA, és a GSF650S Banditába is.
      A banditba pl a 4L olaj lehetne pl. Motul vagy repsol.. Abból is van aminek 4-5000ft/L....
      A Mannol 5L olaj 5500ft.
      És ugye a Bandit nem 2-3000res fordulaton üzemel:-)

      Törlés