2014. augusztus 19., kedd

Tolatás??

Ahhoz képest hogy immáron 5 hónapja van jogsim kocsira, a tolatás az amivel nincs gondom - ALAPBAN.
Ellenben érdekesmód, míg a Lanos nagy seggét bárhova beteszem, addig a kis swiftemnél nem érzem hol a vége, meddig mehetek. És már egy egyszer volt rá példa, hogy azt hittem elvittem már a másik kocsi elejét, miközben oda még a bandittal beálltam volna.

Szóval kellett valami.

Lehetőségek manapság:
- Tolatóradar: Pár szenzor.....és egy kis kijelző csipogással aláfestve
- Tolatókamera: kis monitoron figyelheted mi történik hátul

Árak:
Egy átlagos tolatóradar ma olyan 7000ft-tól elérhető. Én ismét vateráztam így postával együtt 4000ft-ért vettem egy 4 szenzorost. Boltban is 7-10 közt van az ára, plusz még egyszer ennyi a beszerelése.

A tolatókamera? No ez már egy kategória....szóval általában 20-tól felfelé számolj, bár itt már sokkal egyszerűbb minden, főleg ha nem kábelest, hanem rádióst veszel.....hiszen feltolod a kamerát, a monitort, adsz nekik áramot és kész. Lehet mókolni innen-onnan. Jó árakban kijöhetsz így is. A lényeg mint mindig: Ha van egy kis eszed, tehetséged akkor nem rohansz a boltba, meg a beépítő műhelybe....és akkor kemény pénzeket spórolsz.



Nekem most 2 projectem van ez ügyben.
A., a tolatóradar ma jött meg......
A csomag tartalma:

4 érzékelő
1 kijelző
1 fúrófej
tapadólapok
1 kábel az áramnak


Felhelyezése se valami agysebészet. Ha utánaolvasol, vagy nézel pár youtube-os videót akkor bárki feltudja tenni, ha azért némileg követi az instrukciókat....
Íme, egy beszerelési példa: RADAR BESZERELÉSE

Annyi a különbség, hogy mindegy egyes radarnak megvan a saját mérete.....ami nekem van az 50-80cm közti magasságba kell beépíteni (a pdf szerintit meg ugye 45-70cm...vagyis nem nagy a különbség)
A szélességi méretek egyeznek.....
Kocsi széleitől mérj ki 12-15cmert..... oda kerül jobbra-balra 1-1 szenzor. (Jobb oldali a "D", bal oldali az  "A")
A 2 szenzor közti távolságot oszd el 3-al..... és az egyik oldaltól jelöld be a 3-4-es szonzor helyét (jobbról a második a "C", a harmadik a "B"................vagyis BALRÓL nézve lesz ABCD)

Ez a swiftem esetében ugye
Vagyis ha 1590mm a szélesség, akkor a szenzorokat balról jobbra az alábbi helyekre kell tennem:

kocsi bal széle - 130mm ("A") - legyen egy köztes méret a 130mm
kocsi jobb széle - 130mm ("D")
1590-260 = 1330 / 3 = 443,3mm

tehát:
Bsz(0).......130mm......573,3mm.......1016,6mm.......1460mm........Jsz(1590mm)
Magasságban pedig a kért méretnél kell keresni egy olyan helyet ami benne van az 50-80-as részben, és lehetőleg merőleges. A szenzor 90 fokot lát be, vagyis figyelni kell, hogy a látószög nagyobb része ne az eget figyelje, vagy a földet.
Ha ez is megvan papíron, akkor mehet a lökösre egy csík ragasztó és lehet jelölgetni.


Ha megvan a hely, akkor érdemes előfúrni egy 2-3-as fejjel. Ha jól látom, a marófej az 5-ös.
Utána jöhet a nagy fúrás......

Szenzorok behelyezése......

kábelek behúzása a kívánt helyre.......

A fejegység rögzítése.......

Csatlakoztatás a megfelelő aljzatba....... (A-t az A-ba....)

A jelző monitor telepítése a kívánt helyre...... ezen még agyalok. Pár képen, kocsin, google azt látom hogy elől van. Én általában vegyesen tolatok, hiszen tükröt is nézem, de hátra is szoktam nézni. Így lehetséges hogy az hátsó ablak alá fogom betenni....valahogy így:

Előnye?
1., nem kell össze-vissza kábeleket húzogatni, hiszen minden egy helyen van
2., A tükörből is látom és ha hátra fordulok akkor is

Ha ez is megvan, akkor még kell a tolatólámpától hozni egy kis áramot......
Érdemes feltenni rá egy lengő biztosítékot, ami a gép leírása alapján 200 +/-50 mA-ral megy...szóval egy 1A-es biztosítékkal. Így ha a géppel gebasz van, akkor sem a tolatólámpát és visszafelé mást tesz tönkre.


Nagyjából ennyi az elmélet. Holnap következik a kivitelezés..............
Szóval a bejegyzés folytatódik hamarosan.....




Ó igen! a 2-es project
A tolatókamera......
Ez is van...........bár kicsit másképp mint azt bárki gondolná:-)))
Július végén nyomtam ugye egy motoros túrát Ausztriában. Még tavaly vettem egy autós "megfigyelő kamerát". Ebből lett sisakkamera:-))


A gond??? Kint a szabadban, napsütésben brutálisan szar felvételek készülnek vele.....  Fehér, túlvilágított....szóval szar..... Videószerkesztésre használhatatlan.
Ráadásul mikor jöttünk le a Nockhalm Alpenstarsse-ről, akkor szét is ment a kijelző, és rendesen büdös volt valami. Este a kempingben szétkaptam egy bicskával.....a kis szalagkábel kicsúszott.....
Ezt összeapplikáltam, működik.... de ugye tök felesleges. (ezt is....valami 4000-ért vettem, vagy 5000-ért?)
Szóval azon kaptam magam, hogy ki kell mérnem, hogy az LCD kijelzőnek mi kell....
A szalagkábel ugye vagy 20-25 eres..... de ebből jó pár a kapcsolók (menü, beállítások) miatt kell.
Tehát ha megvan melyik kábelek a nélkülözhetetlenek, akkor kell egy 2-3m X eres vékony szalagkábel, és akkor a monitort előre lehet vinni a kormányhoz......a kamerát pedig beépíteni hátra.

Előnyei:
- az infrás része frankó! ezt már kipróbáltam:-) 0 luxnál is használható simán 5m-ig
- USB-ről megy, ha épp nincs benne az akku (telefon aksi)
- Kis helyen elfér.....de ugye egy kis szigeteléssel akár a lökhárítóba is beépíthető.
- Nem kell a kapcsoló....hiszen ahogy külső áramot kap, már be is kapcsol, és a bootolási ideje is megfelelő.

Így lesz a szemétből, ismét valami hasznos holmi:-)))


No akkor holnap jövök a képekkel.....




2014.08.19. kedd......
És kész:-)))

Ahogy írtam, nem kell doktori végzettség hozzá.
Sőt..... nagy ész se:-)) Max képzelőtehetség, hogy mit, hogy merre akarsz befűzni.

1., Az úton állva mérj a földtől felfelé annyi cm-ert, amennyi a kérése a gépnek. Nekem ugye 50-80....a lökösöm meg most meg nem mondom, de talán 59cm?
2., A két szélétől mérj le 13cm-ert......a maradékot oszd el 3-al (36cm kerekítve).... így ragasz fel egy csíkot, és jelöld be balról jobbra: 13-nál, 49-nél, 85-nél, 121-nél....vagyis a jobbos 13-as jelölésed lesz a 121-es, mivel 134cm a kocsi szélessége.
3., fúrj elő egy 2-3as fúróval, majd a csomagba kapott marófejjel fúrd ki a lyukakat. Eszi még kés a vajat......
4., Tedd be a szenzorokat...... A-B-C-D balról - jobbra. A hátoldalán van egy UP ....értelmszerűen az legyen felül....
5., A kábeleket húzd be. Ehhez (is) vedd le a hátsó lámpát. Én a bal oldalit választottam. Ott a csatlakozó miatt van egy nagy lyuk. Ott betudod vinni a csomagtér burkolat alá..... persze ezt is vedd le.
6., Áramellátás.....
Ha nem tudod mi -micsoda, akkor figyeld meg a lámpát......és a kis lemezeket.
A tolatólámpa a jobbra menő legalsó része a NEGATÍV, mivel az közös mindennel. Ez a csatlakozóban a jobbról a 3. fekete kábel.
A jobb oldalon felette a POZITÍV, ami a csatlakozóban jobbról a 2. kábel.
Ezt belül valahol blankold meg, tedd rá a tápkábelt, forraszd meg, szigeteld le....
Ha ez megvan, akkor lehet a kábeleket összerakni, eldugni, a hátsó lámpát visszaszerelni.

7., A kijelzőt mint mondtam Én hátulra tettem. Elsőre a 2 oldalas ragasztóval tettem fel a tető hátsó részébe. Ez viszont annyira szar, hogy 10 perc után álló helyzetben is leesett. Így a két végét megfúrtam, a tetőt is, és felcsavaroztam. Kis pici csavar, semmit nem ront, szinte nem is látszik.
A kábelt a hátsó gumiba tuszkoltam....majd a C oszlop burkolatába, és az is ment le az alsó burkolat alá.
Egy gond van ilyenkor!
A kijelző ugye egyrészt - valamiért - előre tervezett.....vagyis a talpas résszel lefelé. Ez nekem most fent van, vagyis fejjel lefelé. A téma egyszerű: 2 csavard szedd ki, vedd ki a panelt, fordítsd meg fejjel felfelé, tedd vissza, ragd vissza a 2 csavart.
Igen, de ugye így is ha hátranézel, akkor a jobb oldalon jelzi bal oldalt. Ekkor viszont?
Nem ABCD a sorrend, hanem DCBA....


8.,A belső burkolaton Én fúrtam még egy lyukat a marófejjel. Így ott ki lehet vezetni a vezérlő egységhez a jelölt szenzorok kábeleit, és a kijelző illetve áram  kábelt (az áramon legyen bizti!!! pár száz forintért vettem múltkor párat, így fel is került egy késes aljazat. Az általában mindig van a kocsiba)
A vezérlést nézegettem hova lehet tenni, de végül simán csak felcsavaroztam a burkolat belsejére. Így ha bármi van kéznél van, másrészt a csomagtartó ezen részén elfér.


És kész...... Jöhet a főpróba.....
Tükörből is látni.....

És persze működik is:-))) Most már tudom, hogy a parkolóba tolatva beállva a kocsi és a sövény közt 70cm van:-)))


2 megjegyzés:

  1. A kijelzőt hátra??? De miért???

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A válasz MIÉRT NE??
      De amúgy leírtam:Előnye?
      1., nem kell össze-vissza kábeleket húzogatni, hiszen minden egy helyen van
      2., A tükörből is látom és ha hátra fordulok akkor is
      Nekem így hasznos. És ugye mindennek akkor van értelme, ha a felhasználó fel is tudja használni, számára "ergonómikus":-))

      Törlés